گفتگوی روزنامه «مردم‌سالاری» با خالق ایده سیدوک

چکیده

قبول دارم که مردم نگران هزینه‌های بالای مراجعه به وکیل و مشاور حقوقی هستند و از طرفی در طول سال‌های گذشته، نوعی فاصله بین مردم و وکلا ایجاد شده است چرا که تصور عمومی بر این است که در این مسیر باید متحمل هزینه‌هایی شد که تضمینی برای به نتیجه رسیدن آنها وجود ندارد.

روزنامه مردم‌سالاری- سعید تهرانی| مهمترین عامل برای کاستن از حجم پرونده‌های ورودی به سیستم قضایی کشور، پایان دادن به ترس مردم در مراجعه به وکیل و مشاور حقوقی است.

بنیانگذار نخستین سامانه هوشمند خدمات آنلاین حقوقی کشور با بیان این مطلب به خبرنگار «مردم‌سالاری» اظهار داشت: بنا به گفته مدیران و کارشناسان حوزه قضایی و حقوقی، سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون پرونده در سیستم قضایی کشور ثبت و بررسی می‌شود و این در حالی است که ۹۵ درصد وکلا شرایط مناسبی از نظر اشتغال و درآمد ندارند.

فردین آقایی هشتجین افزود: عدم تمایل مردم به استفاده از وکیل و مشاور حقوقی از یک‌سو، و بیکاری تعداد بسیار زیادی از وکلا از سوی دیگر، نشان می‌دهد که در فرهنگسازی برای مراجعه به وکلا دارای ضعف‌های اساسی و اندیشه‌ای هستیم.

وی تصریح کرد: البته قبول دارم که مردم نگران هزینه‌های بالای مراجعه به وکیل و مشاور حقوقی هستند و از طرفی در طول سال‌های گذشته، نوعی فاصله بین مردم و وکلا ایجاد شده است چرا که تصور عمومی بر این است که در این مسیر باید متحمل هزینه‌هایی شد که تضمینی برای به نتیجه رسیدن آنها وجود ندارد.

بنیانگذار سامانه هوشمند حقوقی سیدوک درباره تاثیرات ایده خود در بهبود اشتغال وکلا اظهار داشت: ما هزینه‌های استفاده از وکیل و مشاور حقوقی را تا حد زیادی برای مردم کاهش داده‌ایم و به عبارتی در کسب و کار ما خبری از حق‌الوکاله‌های نجومی نیست و مردم می‌توانند با هزینه‌های مقرون به‌صرفه از خدمات مشاوره حقوقی توسط وکلا بهره‌مند شوند که این موضوع موجب استقبال بیشتر مردم و در نتیجه بهبود شرایط کسب و کار وکلا شده است؛ به طوری که بیش از هزار و ۷۰۰ وکیل پایه یک طی دو ماه گذشته (در زمان انجام این مصاحبه در بهمن‌ماه ۱۳۹۸) در سامانه هوشمند ما ثبت نام کرده‌اند که مدارک آنها به تایید رسیده و هم‌اکنون مشغول فعالیت در زمینه وکالت و مشاوره حقوقی هستند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴ برای این استارت‌آپ حقوقی کار مطالعاتی و کارشناسی انجام داده است گفت: حدود دو سال کار تحقیقاتی برای این کار انجام شد تا مشخص شود چرا مردم کشور ما اقبال چندانی برای استفاده از وکیل در مبادلات مالی و قراردادهای خود ندارند. طبق آمارهای اعلام شده از سوی قوه قضاییه، ۹۵ درصد مردم وکیل نمی‌گیرند و به این ترتیب تنها درصد کمی از وکلا نیز وقت‌شان پر است!

بنا به گفته آقایی هشتجین، پنج خدمت شامل وکالت، مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حضوری، داوری و کارشناسی از طریق اپلیکیشن سیدوک ارائه می‌شود.

منبع: روزنامه مردم‌سالاری

برچسب ها

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
نظرات داخلیی
دیدن تمام نظرات
فهرست